پیامک های شما...

مرجع مطالب و پیامک های آموزنده

پیامک های شما...

مرجع مطالب و پیامک های آموزنده

نامی برای نوزاد



لباس خاکی‌رنگ پوشیده بود. چفیه، پیشانی‌بند و کوله‌پشتی هم داشت. همین که کلید را به در انداختم، وارد کوچه شد. با نگاهم به استقبالش رفتم تا رسید جلوی در منزل. نان‌های سنگک را توی دستم جابه‌جا کردم و گفتم: «سلام داداش. از این طرف‌ها؟»

لبخندی زد و گفت: «می‌خواهم به قولم عمل کنم. آمدم تو را با خودم ببرم.»

ـ با خودت ببری؟ کجا؟

ـ مگر دوست نداشتی با من بیایی؟

ـ چرا دوست دارم، ولی بابا را چه می‌کنی؟

ـ نگران نباش. راضی کردن بابا با من.

ـ پس برویم تو. من نان‌ها را می‌گذارم توی سفره، تو هم با بابا صحبت کن.

بابا مثل همیشه روی پتو کنار اتاق نشسته و تکیه داده بود به بالش کنار دستش. داشت تسبیح می‌انداخت و زیر لب ذکر می‌گفت. محمّدرضا وارد اتاق شد و سلام کرد. بابا او را در آغوش فشرد و گفت: «خوش آمدی پسرم.» محمّدرضا جفت بابا نشست و گفت: «بابا! اجازه بده به قولم عمل کنم. خودت می‌دانی مدتّی است که قول داده‌ام او را با خودم به جبهه ببرم.» بابا تسبیح را کنار گذاشت و گفت: «او باید درسش را بخواند.» محمّدرضا دست بابا را گرفت و گفت: «بعداً هم می‌شود درس خواند.» از پشت شیشه خیره شده بودم به آن‌ها. از محمّدرضا اصرار بود و از بابا مخالفت. محمّدرضا کوله‌پشتی را برداشت و از اتاق بیرون آمد. نتوانستم جلوی خودم را بگیرم. بغضم ترکید و زدم زیر گریه. محمّدرضا سرم را بوسید و گفت: «گریه نکن. بالاخره یک روز تو را با خودم می‌‌برم. حالا دیگر باید بروم. نگران نباش. همه چیز درست می‌شود.» دست کشید روی سرم و از در بیرون رفت.

پلک گشودم. نگاه دواندم اطراف. باز هم خواب محمّدرضا را دیده بودم. پس از سال‌ها دوباره به دنبالم آمده بود. خواب را برای همسرم تعریف کردم و گفتم: « بچّه که به دنیا آمد، اگر پسر بود، اسمش را محمّدرضا می‌گذارم. اگر خدا فرزند دیگری هم به ما داد، اسمش را علی‌رضا می‌گذارم. به خصوص این که نوه‌ی اوّل پدرم است، خوشحال خواهد شد.»

پس از تولد فرزندم چند اسم انتخاب کردیم و لای قرآن گذاشتیم. اسم سجّاد درآمد. قبول نکردم و گفتم: «باید محمّدرضا باشد.»







 

یادی از شهیدان

هنوز خاطرات سرخ حقگزاران در ذهن روشن مردان سرزمین سپیده و نور جاری است. هنوز غزلهای سرخ سپیدارها، مفهوم طراوت و شکوفایی را به گوش مردان آفتاب میخوانند و عطر عشق را بر آفاق دلهای لبریز از ستاره میپراکنند.

آری، نام بلند شهید است که واژههای پاکی و صداقت را به تصویر میکشد و به راز سبز ماندن و جاودانگی، معنا میبخشد. آن وقت است که دلهای عاشق، بیقرارِ عطر شکوفههای سیب میشوند. با جرعهای معرفت، دلهای کویری جان میگیرند و ساقههای خشکیده از عطش، دوباره جوانه میزنند.

خاطرهی مردانی پیش روی ماست که دلهایشان به زلالی آب بود و شکوه عشق را با شکفتن در خون تعبیر کردند. لبریز از معرفت و عشق به خدا بودند و زودتر از سنّ و سالشان دلباختهی این عشق شدند. به بازخوانی این روایتها دل میسپاریم و سرمست از صفای وجودشان و در مسیر نگاهشان، سبکبالی را مرور میکنیم تا صدق و وفایشان انگیزهای شود برای عشق ورزیدن به تمام خوبیها؛ خاطراتی که واگویهی دلهای خستهاند. دلهایی که با گذر زمان غبار غم و دلتنگی به خود گرفتهاند و حکایت پرندگانی را که باور آسمانند، جرعه جرعه به کام دلهای عاشق میریزند.

سخن از دو پرستوی مهاجر است که درپی ردّی از ستاره، هفت شهر عشق را طی کردند. آهسته بال گشودند و در آسمان یادها به پرواز درآمدند. عاشقانه خدا را در سجدههایشان میستودند و برای رضای او گام برمیداشتند. اینک ماییم و غمی جانکاه که بر شانههایمان سنگینی میکند و دلهایمان را میفشارد. هرگز از داغ گلهای باغ نمیهراسیم، چرا که آموختهایم «آزادگی با فدا شدن جاودانه میماند.»

خدا از میان خیل پاکان، عاشقان مخلص خود را برمیگزیند و به پاس دلدادگی و ایثارشان، آنان را به جوار رحمت خود فرا میخواند. خون شهیدان است که در مقابل دشمنان، روح مقاومت ملت مسلمان ایران را بیمه کرد. با قطرات خون شهیدان کربلا درآمیخت تا جاودانگی اسلام را یادآور شود و دستاوردهایی که حاصل خون پاکشان است تا ابد بر تارک انقلاب اسلامی بدرخشد.

سیره نبی مکرم اسلام حضرت محمد صلی الله علیه و آله

رفتار حسنه


کمک به اهل خانه

پیامبر (ص) در کارهای خانه شرکت می‌کرد گوشت را می‌برید و با فروتنی کنار سفره غذا می‌نشست گوسفند را می‌دوشید، کفش خود را پینه می‌زد، خانه را جارو می‌زد پای شتر را می‌بست و به گوسفند و شتر علف می‌داد، هنگامی که خدمتکار از گردانیدن آسیاب خسته می‌شد به کمک او می شتافت، خمیر می‌نمود چیزی که از بازار خریده بود تا منزل حمل می‌کرد آب وضویش را شب هنگام آماده می‌نمود. با فقرا نشست و برخاست می‌کرد و با بیچارگان همخوراک می‌شد و با دست خود به آنان کمک می‌نمود.



.

 

میلاد پیامبر اکرم(ص)



میلاد پیامبراکرم(ص) وامام صادق(ع) مبارکباد.

سالروز امامت حضرت ولیعصر(عج)


امام زین العابدین ( علیه السلام ) :


" من ثبت على ولایتنا فى غیبة قائمنا ، اعطاه الله أجر الف شهید مثل شهداء بدر و احد "


( کشف الغمه ، ج 3 ، ص 312 )


هر که در دوران غیبت قائم ما ، بر ولایت ما ثابت قدم باشد ، خداوند پاداش هزار شهید مانند شهداى بدر و احد را به او عطا مى فرماید .


نشریه شماره ۱۰

          بیشتر بدانیم . . .                                     

                  


به بهانه ی پیروزی انقلاب اسلامی ایران گذری بر سیره ی عملی امام خمینی (ره):


احترام به مادر:

امام بارها به من میگفتند: اینکه میگویند بهشت زیر پای مادران است ،یعنی باید اینقدرجلوی پای مادرت صورت به خاک بمالی تا خدا تورا به بهشت بببرد.                                   (زهرا مصطفوی-دخترامام)



کلام خوب:

بعضی وقتها که ما با هم اختلافی برسریک مسئله پیدا می کردیم امام ناراحت می شدند،ولی حتی لفظ تو نمی فهمی راهم درعصبانیت به ما نمی گفتند.بلکه می فرمودند:شمامتوجه نیستید.یعنی تااین حدامام متوجه بودند ودرهنگام عصبانیت لفظ زشت یاخلاف شرع واخلاق به کار نمی بردند.

                                                                                                                    (زهرااشراقی-نوه امام)



پرهیز ازاسراف:

امام خیلی درمصرف کاغذصرفه جویی میکردند.یک بارآقای رضوانی که مسئول مالی ودیگرکارهای امام بود،پشت پاکت چیزی نوشته وبرای ایشان فرستاد.امام درکاغذکوچکی جواب داده وزیر آن نوشته بودند:شمادراین کاغذکوچک هم میتوانستید بنویسید.لذا آقای رضوانی پس از این امر کاغذهای خورده را جمع می کرد ودرکیسه ای می گذاشت ووقتی میخواست برای آقا چیزی بنویسد برروی آن کاغذ پاره ها مینوشت وآقا هم زیر همان ها جواب مینوشتند.                        (حجه الاسلام والمسلمین ناصری)



تربیت:

درمورد تربیت کودکان میفرمودند:بابچه ها روراست باشید تاآنها هم روراست باشند.الگوی بچه پدرومادرهستند.اگربابچه درست رفتار کنید بچه ها درست بار می آیند.هرحرفی را که به بچه ها زدید به آن عمل کنید.                                                                                                                                                                                             (فریده مصطفوی-دخترامام)


 

           روزشمار انقلاب . . .                                                                                            

 

یکشنبه۱۲بهمن 1357

دولت بختیار زمان حکومت نظامی را افزایش داده و حکومت نظامی را از ساعت 4 بعدازظهر اعلام نمود.

ـ حضرت امام خمینی دستور شکستن زمان حکومت نظامی و حضور مردم در خیابانها را صادر نمودند.

ـ‌ در تهران و شهرستانها بین سربازان گارد و مردم مسلح درگیریهای بسیار شدید رخ داد.

دوشنبه۲۲همن 1357

تهران صحنه جنگ خونین مسلحانه بین مردم و سربازان طرفدار رژیم پهلوی گردیده است. ـ با تسلیم تمامی نیروهای نظامی و پیروزی مردم مسلمان ایران رژیم ستمشاهی پس از 57 سال ظلم و ستم متلاشی گردید.



     پرسش و پاسخ . . .                                                                



- آیا سجده بر مهر که سیاه و چرک شده بطورى که لایه‏اى از چرک روى آن را پوشانده و مانع چسبیدن پیشانى روى مهر است، اشکال دارد؟
پاسخ :

اگر چرک روى مهر به مقدارى باشد که حائل بین پیشانى و مهر شود، سجده و نماز باطل است.

                                                                                                                       (مقام معظم رهبری)

 


     لبخند جبهه  . . .                                                                                            



داماد صدام

شب عملیات والفجر 9  بود. یکی از رزمنده ها خیلی جدی می گفت: بچه ها هیچ می دانستید که من داماد صدام هستم! جواب دادیم: نه، گفت: جشن امشب به خاطر همین پیوند ترتیب داده شده! نقل و و نبات زیادی امشب قرار است سر من و شما که دوستانم هستید بریزید. رفتیم جلو، اتفاقاً آتش خیلی سنگین بود.

به او گفتیم: عجب پدر زن دست و دل بازی داری. گفت: ماییم، می توانیم، دارندگی و برازندگی.


   مسابقه...


 

امام خمینی(ره) در روز(12 بهمن سال1357 )بعد از چند سال به ایران بازگشتند؟


1)12سال                         2)13 سال                              3)14 سال                                 4)15 سال


گزینه مورد نظر را همراه با نام ونام خانوادگی


                                         به سامانه20009354200936 ارسال فرمائید

 



 

 


نشریه شماره ۹

     بیشتر بدانیم . . .                      فوائد صلوات  (قسمت دوم)                

درشماره قبلی در مورد فوائد دنیوی صلوات بحث کردیم،که در این شماره در موردفوائد اخروی صلوات می پردازیم. فواید اخروی صلوات فواید صلوات را در ظاهر دانسته‌ای و بدان رسیده‌ای اما فواید آن را در باطن که در نهایت صعوبت و دشواری است، عقل می‌خواهد تا بدانی،چشم بصیرت تا ببینی، دلی پاک تا یقین نمائی.  

فایده اوّل:امام صادق(ع) می‌فرمایند:«هر کس ده مرتبه صلوات بفرستد حق تعالی صد مرتبه بر او صلوات می‌فرستد» و فرموده اند:«هر کس ده مرتبه صلوات بفرستد خدا و ملائکه هزار بار بر او صلوات می‌فرستد و هر که حق بر او هزار صلوات بفرستد هرگز او را به آتش،عذاب نخواهد کرد و در مقابل هر صلوات ده حسنه به او عطا می‌فرمایند و هر کس ده مرتبه صلوات بفرستد حق تعالی ده صلوات بر او می‌فرستد و ده گناه او را می‌آمرزد و ده درجه او را بلند می‌گرداند و از اهل بهشت خواهد شد».

فایده دوم:سزاوارترین و نزدیک‌ترین مردم در روز قیامت به رسول خدا(ص) کسی است که در دنیا بر آن حضرت بیشتر صلوات فرستاده باشد.  

فایده سوم:رسول خدا(ص)به علی مرتضی (ع) می‌فرماید:«هرکس بر من صلوات بفرستد شفاعت من برای او واجب می‌شود».  

فایده چهارم:حضرت رضا(ع) فرموده‌اند:«صلوات فرستادن نزد خدا برابراست با تسبیح و تهلیل و تکبیر» فایده پنجم:حضرت علی بن موسی الرّضا(ع) می‌فرماید:«هر کس قادر بر کفاره گناهان نباشد صلوات بسیار بفرستد که صلوات بر محمّد و آل محمّد(ص) گناهان را می‌ریزاند».

فایده ششم:امیرالمؤمنین علی(ع) می‌فرمایند:«صلوات فرستادن در محو کردن گناهان شدیدتر است از فرو نشاندن آب، آتش را»  

فایده هفتم:صلوات فرستادن در روز قیامت به صورت نوری در آمده در سر،طرف راست،طرف چپ و بالا، و جمیع اعضاء آدمی دیده می‌شود.  

فایده هشتم:هر که بگوید:اللّهم صلّ علی محمّد و آل محمّد(ص) خدا به او ثواب هفتاد و دو شهید عنایت می‌فرماید 

 فایده نهم:سنگین‌ترین چیز در یوم الحشر(روز قیامت) صلوات است و صلوات، قبر را نورانی می‌کند 

 فایده دهم:فرستنده صلوات داخل آتش جهنّم نمی‌شود.  

فایده یازدهم:برای فرستنده صلوات تلخی مرگ و هول و عطش روز قیامت نیست.   

     

            

            پرسش و پاسخ . . .                                                     

 

- آلات موسیقی در عزاداریها مانند طبل سنج و شیپور چه حکمی دارد؟ 

        پاسخ  

طبل و سنج و شیپور و امثال آن در عزاداری ها اگر عرف، آن را قبیح نداند اشکالی ندارد.

 (مقام معظم رهبری)

نشریه شماره ۸

     بیشتر بدانیم . . .                                    فوائد صلوات  (قسمت اول)                

  

فواید صلوات بقدری زیاد است که به قلم و زبان ناید هم فواید دنیوی دارد و هم فواید اخروی.

یعنی صلوات فرستنده هم در دنیا ثواب می‌برد و حوائج دنیائی او بواسطه صلوات برآورده می‌شود و هم در آخرت موجب خلاصی از عذاب و نجات از هول قیامت می‌گردد.اینک به چند نمونه از آن فواید اشاره می‌کنیم:  

  فواید دنیوی صلوات

فایده اول:در اصول کافی است که، رسول خدا(ص) فرموده‌اند در مقابل صد صلوات حق تعالی صد حاجت را برآورده می‌نماید.

فایده دوم:با صدای بلند صلوات فرستادن نفاق را برطرف می‌سازد.

فایده سوم:صلوات فرستادن موجب پاکیزه شدن عمل‌هاست.

فایده چهارم:هر کس یک صلوات بفرستد حق تعالی در عافیت را بر روی او می‌گشاید.

فایده پنجم:صلوات فرستادن فقر را برطرف می‌کند.

فایده ششم:هر گاه چیزی از یاد انسان برود و آدمی آن را فراموش کند صلوات موجب می‌شود که به خاطر آید.

فایده هفتم:صلوات،دشمن دیرین و همیشه در کمین انسان یعنی ابلیس لعین را ذلیل و خوار می‌کند.

خلاصه اینکه صلوات آتش جهنّم را خاموش می کند.آری وقتی که آتش هوی و هوس و آتش سوزان نفس سرکش به واسطه صلوات بر محمّد و آل محمّد خاموش شد و ظلمات نفس به نور صلوات محو و نابود گردید آن وقت است که انسان از آتش جهنم رهائی یافته و به حریم امن الهی داخل و «لیخرجکم من الظلمات الی النور» را شامل خواهد شد و غایت امر در سایه رحمت خاصّ الهی مأوا کند «و کان بالمؤمنین رحیماً».«طوبی لهم و حسن مأب؛خوشا به حال آنان و حسن عاقبت‌شان».


 
حضرت صادق علیه السلام فرمود: هر که به درگاه خداى عزوجل حاجتى دارد باید به صلوات بر محمد و آلش شروع کند، و سپس حاجت خود را بخواهد، و در آخر هم به صلوات بر محمد و آل محمد پایان دهد، زیرا که خداى عزوجل کریم‏تر از آن است که دو طرف (دعا) را بپذیرد، و وسط (دعا) را واگذارد وبه اجابت نرساندزیرا صلوات بر محمد و آل محمد محجوب نیست وبدون برخورد به حجابى بالا رود.

                                          اصول کافى جلد 4 صفحه 252       

 

  پرسش و پاسخ. . .                                                                   

- تیمم با خاک موجود درزیر فرش جایز است یا نه ؟  

پاسخ  

اگر در زیر فرش خاک باشد صحیح است، و اگر خاک در دست رس نباشد و کلوخ و سنگ و ریگ هم پیدا نشود می توان با غبار روی فرش و یا زیر فرش تیمم کرد اما اگر غبار درون فرش باشد باید ابتدا با دست بر فرش زده تا غبار آن بر رویش بنشیند.

  

 

              مسابقه . .  .                                                          .

 

شرایط پذیرفته  شدن توبه کدام گزینه است؟

5)پشیمانی از گناه         6)تصمیم به ترک گناه             7)جبران گذشته        8) همه موارد

شماره گزینه مورد نظر را همراه با نام ونام خانوادگی  به  20009354200936   ارسال فرمائید.